Espalla Helsingin keskustassa vastaan
kävelee daameja LV-laukut kyynärtaipeessa. Torilla Kolera-altaan
reunalla istuu nuoria tyttöjä riiputtamassa jalkojaan vesirajassa.
Löysän topin alta paistaa CK-merkkiset urheiluliivit. Matka jatkuu
Wanhan Kauppahallin ohi. Olympiaterminaalin mäkeä lasketaan alas
Jopoilla. Huhun mukaan Anttilan tyhjennysmyynnissä Iittala on ollut
kuumaa valuuttaa, koska 40%:n alennus. Spora-pysäkin mainoksessa
Gywneth Paltrow poseeraa Diorissa.
Elämme merkkien ja brändien
yhteiskunnassa. Nuoret – ja vanhemmat – tytöt haaveilevat ”siitä
ekasta Luikkarista”. Pojat, jotka asuvat vielä kotona ostavat
asunnon sijaan auton – sen BMW:n, vaikka tämän muka-laman aikana
asunnon osto olisi ehkä viisaampaa.
Ennen sitä tulevaisuuden vaurastumista
”eka Luikkari” ostetaan ulkomaanmatkalta Italiasta (siellä
tarjottiin juotavia samalla kun katselin hyllyjä!). FB-päivitys on
todisteena käynnistä.
Hetkeä myöhemmin teen kaupat ja
marokolainen mies laskee seteleitä liikkeen vieressä lakanansa
äärellä. Mies hymyilee. ”Liian kallista?” ja viittaa kohden
myymälää.
”Ei, mutta opiskelen vielä. Sitten
ostan aidon.”
Turisti poistuu paikalta uuden Louis
Vuittonin käsipuolessa H&M:n paidassa ja shortseissa. Tuskin
kukaan huomaa eroa, sitä paitsi ostan sen aidon heti sitten kun on
rahaa. Lohduttaudun tulevaan synninpäästön tuomaan rauhaan.
Opiskelujen päätyttyä ja ensimmäisen
palkan napsahdettua tilille on aika palkita uurastus ja ostaa se
halvin kallis laukku, koska lupasin sen – en vain itselleni –
vaan myös liikkeelle. Marokolainen todistaa. Gymwneth hymyilee
minulle taas mainoksessa. En ole varma onko hymyssä ironiaa.
Paljonkohan neito itse maksoi laukustaa, vai oliko se sponsorilahja.
Valmistumistani juhlitaan tänä
kesänä.
Juhliin kuuluu tietenkin
samppanja-tarjoilu. Tai siis kuohuviini. Eihän kukaan huomaa eroa.
Eikä sitä paitsi haittaa, että ostan lopulta Ballet-kuoharia,
koska sitä saa enemmän samaan hintaan. Ei se kuitenkaan halvin ole,
vaan toisiksi halvin. Parempi säästää nyt kun rahaa meni omaan
valmistumislahjaan niin paljon. Eikä haittaa, koska nyt voin kutsua
muutaman epävarman nimen lisää. Kenties sieltä saa
valmistusmislahjana muutaman kympin enemmän paikkaamaan laukun
syvyistä vajetta budjetissa.
Kuohari kuuluu tarjoilla ”super
chilled”. Siis kaksi asteisena. Ihanat kuplat ja tosi kylmää!
Harmi ettei maistu millekään, mutta eihän se kuohuvan viinin idea
olekaan. Kuoharia juodaan koska juhlat.
Firman Halloween-bileet. Sinne tulee
kaikki. Koska keskustelu pukeutumisesta on aloitettu jo paria
kuukautta etukäteen tiedän, että Mari aikoo pukeutua ”siihen
samaan makkarankuoreen kuin viime vuonna”. Toisaalta Mikko on
ostanut Ralph Laurenin puvun ja aikoo nyt koeajaa sen. Tiina on
ostanut kokonaan uuden vaateparren ja rakentanut kokonaisuutensa
Chanelin laukun ympärille. Myös muilla tuntuu olevan naamiaisten
teemana high-end. Sanon, että taidan minäkin kaivaa Louis
Vuittonini naftaliinista (kavereitten kesken ”luikkari”).
Toisaalta en ehkä kehtaa näyttäytyä sen piskuisen luikkarin
lompakon kanssa. Parempi ottaa se Italista ostettu Never-full. Eihän
kukaan huomaa eroa. Sitä paitsi en voisi muutenkaan kanniskella
samaan aikaan lompakkoa, iPhonea ja shamppanja-lasia (vai
tarjoillaanko siellä kuohuviiniä??).
Illalla isäntä ojentaa minulle lasia
samalla kun ohjaa pitopöytään: ”vuokrattii nää Riedelin
shamppanjalasit nii maistuu tää skumppaki oikeelle!”
Illalliselle on loihdittu meksikolainen
itse tehty taco-buffet. Maistelen kumisia lettuja, kun isäntä tulee
tiedustelemaan mitä diggaan safkasta. ”Hyvää, vähän kumisia
vaan.”
”Joo, mistään ei löytyny sitä
'masa harinaa', mut tehtiin vehnästä. Eihä niis mitää eroo oo,
tai ei kukaa ainakaa huomaa!”
Eipä niin, mietin.
Eipä niin, mietin.
Juokaa Samppanjaa Ranskasta sieltä
Champagnesta, koska kesä ja koska sen huomaa!
Kiitos, anteeksi ja näkemiin.
Toki taisi olla vain lasillinen shamppanjaa ...
VastaaPoista